شرکت کانادایی مگنا اعلام کرد با معرفی پلتفرم رانندگی خودران در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، به جمع سازندگان خودروهای خودران میپیوندد.
به گزارش اخبار خودرو؛ به نظر میرسد طیف گستردهای از خودروسازان، تأمینکنندگان و شرکتهای فناوری بهشدت تلاش میکنند تا پلتفرمی برای خودروهای خودران تولید کنند. در حال حاضر شرکت مگنا هم با معرفی پلتفرم خودران اختصاصی در نمایشگاه فرانکفورت، به این رقابت میپیوندد.
پلتفرم خودران جدید مگنا به نام MAX4، پلتفرمی است که توانایی رانندگی مستقل سطح ۴ را برای خودرو فراهم میکند. وسایل نقلیه در این سطح از فناوری، میتوانند بدون کمک راننده، بهطور مستقل تصمیم بگیرند. بر خلاف بسیاری از سیستمهای خودران دیگر، پلتفرم MAX4 دوربینها، سیستم تشخیص و ردیابی به کمک نور (لیدار)، حسگرهای اولتراسونیک و پلتفرم محاسباتی را در بدنهی خودرو ادغام میکند. با این تفاسیر، پلتفرم جدید مگنا مانند خودروهای خودران رقیب (گوگل، اوبر و …) حسگرهای زیادی به سقف خودرو اضافه نمیکند یا در فضای داخلی حسگر دیگری قرار نمیگیرد.
مگنا در راه پیوستن به جمع خودروهای خودران ادعا میکند پلتفرم جدید این شرکت با نمونهی دیگر سازندگان خودروهای خودران نیز سازگار است. این پلتفرم انعطافپذیر، قابل ارتقاء و قابل تولید در تیراژ بالا است؛ بهعلاوه نیاز به انرژی کمتری نسبت به سایر پلتفرمها دارد.
سوامی کوتاگیری، مدیر ارشد فناوری مگنا، میگوید: تمرکز ما بر توسعهی راهحلهایی است که بتواند انعطافپذیری را در فناوری خودران ادغام کند و بتواند چارچوب مناسبی برای استفاده از فناوری سطح ۴ خودران در خودروهای بازار پیشنهاد بدهد.
مگنا این پلتفرم را روی خودروی جیپ گرند چروکی قرار داده است. رانندگان میتوانند کنترل این خودرو را در حالتهای خودران یا دستی قرار دهند و با فشار دادن یک دکمه، حالت رانندگی مستقل را فعال یا غیر فعال کنند. همچنین بسیار شبیه به یک سیستم کروز کنترل، فشار دادن پدال ترمز نیز این ویژگی (حالت رانندگی خودران) را غیر فعال میکند.
با اعلام اینکه مگنا در راه پیوستن به جمع خودروهای خودران می باشد در فضای فناوری خودران، شرکتهای زیادی در حال رقابت هستند. بهعنوان مثال بیامو، اینتل، موبایل آی، FCA و دلفی برای ساخت یک پلتفرم خودران صنعتی که بتواند برای خودروهای مختلف استفاده شود، همکاری میکنند. گوگل با خودروی خودران ویمو که در حقیقت یک محصول جانبی است، مدتی طولانی روی فناوری خودران کار کرده است؛ زیرا برخی از سازندگان خودرو و حتی شرکتهایی مانند اوبر که در زمینه خدمات اشتراک تاکسی فعالیت میکنند، میتوانند از این خودروها و پلتفرم خودران آن استفاده کنند.
این طرح مفهومی توسط گروه خودروسازی جگوار لندرور در مراسم افتتاحیه جشنواره فناوری انگلستان در کالج هنر، طراحی و فناوری مرکزی سنت مارتین لندن ارائه خواهد شد و به نظر میرسد بسیار جذاب باشد.
سایر (Sayer) فقط یک فرمان معمولی نیست؛ این طرح مفهومی یک فرمان چرخشی فعالشونده با صدا است که بر مبنای هوش مصنوعی (AI) و برای استفاده در وسایل نقلیهی خودران طراحی شده است. جگوار لندرور در این طرح مفهومی، آیندهای را تصور میکند که مصرفکنندگان دارای بیش از یک دستگاه خودروی خودران هستند و طرح مفهومی سایر میتواند برای همهی آنها استفاده شود.
سایر همچنین بهعنوان دستیار شخصی راننده در نظر گرفته شده است که بهعنوان مثال، یک قرار کاری را او یادآوری میکند و حتی میتواند تعیین کند که خودرو چه موقع در کنار در خروجی منتظر راننده باشد. در رونمایی جگوار از فرمان مفهومی با هوش مصنوعی این فناوری مفهومی نهتنها به راننده اجازه میدهد که خود رانندگی کند، بلکه به او توصیه میکند که از کدام قسمت سفر، میتواند لذت بیشتری ببرد.
در رونمایی جگوار از فرمان مفهومی با هوش مصنوعی طراحی مینیمالیستی و مدرن این فرمان هیچ دکمه و نمایشگر فیزیکی ندارد؛ اما هنوز در حال طرحریزی اطلاعات بیشتری در مورد سطح آلومینیومی براق آن است. در حقیقت تنها یک دکمه در بالای فرمان وجود دارد؛ اما تولیدکنندهی بریتانیایی عملکرد آن را مشخص نکرده است. جگوار لندرور، طرح مفهومی خود را با عنوان یک «قطعهی هنری زیبا» توصیف میکند که نام آن را از کارمند و طراح وفادار این شرکت، مالکوم سایر که در سالهای ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۰ برای این برند بریتانیایی کار میکرد، الهام گرفته است؛ سایر با ایدههایش در مورد فرمان آینده، الهامبخش طراحی فرمان مفهومی جگوار بود.
گریفیت، شاهکار جدید TVR رونمایی شد
اگرچه قبلا اسم گریفیت را شنیدهایم، ولی بعد از ۱۱ سال غیبت، احیای اسم یک مدل قدیمی چیز بدی به نظر نمیرسد. گریفیت یادآور رانندهی مسابقهی خودروهای انگلیسی، جک گریفیت است که یا خودروهای کروک دهه ۹۰ و پیشرانههای V8 روور، لاستیکها را دود میکرد.
گریفیت جدید از پیشرانهی کاسورث هشت سیلندر V شکل با حجم پنج لیتر و ۴۰۰ اسب بخار قدرت در هر تن استفاده میکند که با حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت، در زمانی کمتر از چهار ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. این پیشرانه با بهرهمندی از سیستم روغنکاری خشک در جلو قرار داده شده است و با مرکز ثقل بسیار پایین، توزیع وزن ۵۰/۵۰ را ممکن میکند.
بازگشت TVR با معرفی یک محصول تازه
گوردون مورِی، طراح خودروهای فرمول یک، از تکنیک جدید به نام آیاستریم (iStream) در گریفیت استفاده کرده است. پایهی شاسی گریفیت، فریم لولهای فلزی به همراه پنلهای فیبر کربن دارد که با داشتن استحکام بالا، وزن گریفیت را به ۱۲۵۰ کیلوگرم رساندهاند. همچنین به خاطر اگزوزهای کناری، اسپلیتر و دیفیوزر عقب، نیروی عمودی این اسپرت بریتانیایی در سطح خودروهای مسابقهای است. لس ادگار نیز که پیش از این استون مارتین را وارد مسابقات لمانز کرده بود، حالا قصد دارد TVR را هم به لمانز بیاورد.
گریفیت جدید مانند مدل دهه ۹۰، در عین سادگی، پیچیده است. با وجود دریچههای هوا، دیسکهای ترمز ۳۷۰ میلیمتری و لنتهای بزرگ، به نظر میرسد این نسخه از TVR کمی به دنیای واقعی نزدیکتر شده است. خبری از دکمهها و عقربههای آنالوگ قدیمی نیست و گریفیت جدید، رویکرد بهروزتری انتخاب کرده است. مواردی که TVR به نداشتن آنها معروف بود، مانند ترمز ABS، سیستم کنترل کشش و کیسههای هوا، حالا به خاطر وجود قوانین سفت و سخت، در گریفیت در دسترس هستند.
گریفیت، شاهکار جدید TVR رونمایی شد
اگرچه قبلا اسم گریفیت را شنیدهایم، ولی بعد از ۱۱ سال غیبت، احیای اسم یک مدل قدیمی چیز بدی به نظر نمیرسد. گریفیت یادآور رانندهی مسابقهی خودروهای انگلیسی، جک گریفیت است که یا خودروهای کروک دهه ۹۰ و پیشرانههای V8 روور، لاستیکها را دود میکرد.
گریفیت جدید از پیشرانهی کاسورث هشت سیلندر V شکل با حجم پنج لیتر و ۴۰۰ اسب بخار قدرت در هر تن استفاده میکند که با حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت، در زمانی کمتر از چهار ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. این پیشرانه با بهرهمندی از سیستم روغنکاری خشک در جلو قرار داده شده است و با مرکز ثقل بسیار پایین، توزیع وزن ۵۰/۵۰ را ممکن میکند.
بازگشت TVR با معرفی یک محصول تازه
گوردون مورِی، طراح خودروهای فرمول یک، از تکنیک جدید به نام آیاستریم (iStream) در گریفیت استفاده کرده است. پایهی شاسی گریفیت، فریم لولهای فلزی به همراه پنلهای فیبر کربن دارد که با داشتن استحکام بالا، وزن گریفیت را به ۱۲۵۰ کیلوگرم رساندهاند. همچنین به خاطر اگزوزهای کناری، اسپلیتر و دیفیوزر عقب، نیروی عمودی این اسپرت بریتانیایی در سطح خودروهای مسابقهای است. لس ادگار نیز که پیش از این استون مارتین را وارد مسابقات لمانز کرده بود، حالا قصد دارد TVR را هم به لمانز بیاورد.
گریفیت جدید مانند مدل دهه ۹۰، در عین سادگی، پیچیده است. با وجود دریچههای هوا، دیسکهای ترمز ۳۷۰ میلیمتری و لنتهای بزرگ، به نظر میرسد این نسخه از TVR کمی به دنیای واقعی نزدیکتر شده است. خبری از دکمهها و عقربههای آنالوگ قدیمی نیست و گریفیت جدید، رویکرد بهروزتری انتخاب کرده است. مواردی که TVR به نداشتن آنها معروف بود، مانند ترمز ABS، سیستم کنترل کشش و کیسههای هوا، حالا به خاطر وجود قوانین سفت و سخت، در گریفیت در دسترس هستند.
شرکت سئات اسپانیا اقدام به معرفی نسخهای خاص از خودروی سئات لئون با نام کوپرا R کرده است که بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
به گزارش اخبار خودرو؛ سئات لئون Cupra R در مقایسه با مدل قبل ۱۰ اسب بخار افزایش قدرت پیدا کرده و از ۳۰۰ اسب بخار به ۳۱۰ اسب بخار رسیده است. البته باید اشاره کرد که با وجود این افزایش توان، همچنان سئات لئون کوپرا R در حدود ۱۰ اسب بخار از اصلیترین رقیب خود یعنی فولکس واگن گلف R فیسلیفت جدید، ضعیفتر است؛ اما با این حال با یک هاچبک قدرتمند همراه بیش از ۳۰۰ اسب بخار روبرو هستیم که میتواند لذت رانندگی بسیار بالایی برای رانندهی خود به ارمغان بیاورد.
درحالیکه فولکس واگن گلف R بهعنوان یک خودروی معمولی و تولید انبوه به فروش میرسد؛ سئات، مدل کوپرا R را بهعنوان یک محصول خاص و تولید محدود عرضه خواهد کرد که تیراژ تولید آن تنها به ۷۹۹ دستگاه محدود خواهد بود. این نکته نیز اهمیت دارد که کوپرا R، تنها در مدلهای دارای جعبهدندهی شش سرعتهی دستی ۳۱۰ اسب بخار قدرت دارد و نسخههای مجهز به جعبهدندهی خودکار DSG، دارای پیشرانهی ۳۰۰ اسب بخار هستند. همچنین سئات مانند فولکس واگن به سیستم چهارچرخ محرک مجهز نیست و نیروی موتور آن تنها به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند؛ بنابراین اگر خواهان یک خودروی ۳۰۰ اسب بخاری به همراه سیستم چهارچرخ محرک باشید، باید به سراغ سئات لئون کوپرا واگن بروید که چسبندگی بیشتری روی سطح جاده دارد.
از دیگر تغییرات این خودرو میتوان به استفادهی سئات از الیاف کربن در اسپویلرهای جلو و عقب، قاب آینههای جانبی، نشان کوپرا R و ورودی هوای بزرگتر در بخش جلویی خودرو اشاره کرد. رکاب جانبی اسپرت نیز قطعهای است که تنها در نسخهی کوپرا R وجود دارد و در کنار آن، میتوان از بالچهی عقب و رینگ چرخهای جدید یاد کرد.
خریداران این خودرو میتوانند از بین رنگهای خاکستری، مشکی یا رنگ گرانقیمتتر خاکستری مات، یکی را انتخاب کنند. تمامی این خودروها از سیستم اگزوز اسپرت جدید، ترمزهای ارتقاءیافته از برند برمبو و سیستم کنترل دینامیک شاسی نیز برخوردار هستند. مهندسان سئات همچنین اقدام به افزایش زاویهی کمبر چرخهای جلو در این خودرو کردهاند.
از این مدل بهعنوان قویترین خودروی خیابانی سئات در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ در اواخر همین ماه رونمایی خواهد شد. سئات از مدل جدید خود، کراساور ایبزا مجهز به پیشرانهی ۱ لیتری توربوشارژ با سوخت گاز طبیعی نیز رونمایی خواهد کرد. همچنین سئات بهزودی نخستین خودروی شاسیبلند سایز متوسط خود را معرفی خواهد کرد که احتمالا تا سال ۲۰۱۸ وارد بازار اروپا میشود.