به گزارش اخبار خودرو؛ حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد حسینیکیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، پس از بازدید ۴ ساعته اعضای این کمیسیون از گروه صنعتی ایران خودرو و خطوط مونتاژ این شرکت، اعلام کرد: در دیداری که با مدیرعامل ایران خودرو داشتیم، نگرانیهای خود نسبت به گمانهزنیهای صورت گرفته در رسانهها و فضای مجازی درباره قیمت پژو ۲۰۰۸ را منتقل کردیم.
وی در ادامه از سؤال نمایندگان مجلس از ایران خودرو مبنی بر علت افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸ در بازه زمانی معرفی خودرو تا پیشفروش آن از مدیرعامل این شرکت خبر داد که یکهزارع در پاسخ اعلام کرد: زمانی که برای اولین بار قیمت پژو ۲۰۰۸ اعلام شد، دلار ۲۷۰۰ تومان بود؛ اما حالا و در زمان پیشفروش و عرضه عمومی خودرو دلار ۳۷۰۰ تومان است. با قیمت دلار امروز مبلغ نهایی که مشتریان برای دریافت این خودروی فرانسوی محبوب باید پرداخت کنند، حدود ۹۹ میلیون تومان است و با همین قیمت هم خودروی ثبت نام شده به متقاضیان تحویل خواهد شد. ما در همان روزی که قیمت اولیه پژو ۲۰۰۸ را ۸۰ میلیون اعلام کردیم، وابستگی قیمت به نرخ ارز را متذکر شدیم؛ اما متأسفانه این بخش از صحبتهای من در رسانهها منعکس نشد.
در صورت ثبات قیمت ارز و عوامل مؤثر بر قیمت خودرو، قیمت نهایی پژو ۲۰۰۸ معادل ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود
از سوی دیگر، هاشم یکه زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی گفتوگویی که بهصورت جداگانه با خبرگزاری خانه ملت انجام داد اعلام کرد: قیمت پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و در صورتی که عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمامشده خودرو مانند قیمت ارز دارای ثبات باشند، خودروهای ثبت نام شده توسط مشتریان با همین قیمت به آنها تحویل خواهد شد. پژو ۲۰۰۸ خودرویی بسیار باکیفیت است که رقبای آن در بازار با مشخصات فنی و پیشرانه بهمراتب ضعیفتر با قیمتی بالای ۱۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش میرسند.
شرکت گریت وال، تولیدکننده خودروهای برند هاوال، برای خرید برند جیپ از فیات کرایسلر اعلام تمایل کرد تا به این ترتیب بتواند عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای شاسیبلند و کراساوور در جهان را از آن خود کند.
به گزارش اخبارخودرو؛ بر اساس اعلام China Autoweb، شرکت گریت وال که در ایران بیش از هر چیز با برند هاوال بهعنوان یکی از زیرمجموعههایش شناخته میشود قصد دارد در مذاکره با فیات کرایسلر، برند جیپ را خریداری کند.
هاوال هماکنون بزرگترین تولیدکننده خودروهای شاسیبلند و کراساوور در کشور چین است و در صورت خرید جیپ می تواند عنوان بزرگترین تولیدکننده این کلاس از خودروها را در جهان از آن خود کند.
البته در مقال فیات کرایسلر مذاکره مستقیم با گریت وال را تایید نکرده است هرچند در زمینه عدم تمایل برای فروش جیپ نیز صحبتی نکرده تا به این ترتیب نشان دهد پرونده فروش این برند همچنان باز است. سخنگوی گریت وال در گفت و گویی در این زمینه گفته این شرکت بهطور غیرمستقیم تمایل خود برای خرید جیپ را به فیات کرایسلر اعلام کرده است ولی هنوز بهصورت رسمی درخواست ملاقات با هیات مدیره این شرکت را مطرح نکرده است.
چرا گریت وال (هاوال) تمایل به خرید جیپ دارد؟
پاسخ این پرسش چندان دشوار نیست. از یکسو برند جیپ نامی شناخته شده در سرتاسر جهان است و هرچند بخش قابل توجهی از فروش این خودرو در آمریکا است اما نام جیپ در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. از سوی دیگر جیپ یکی از سودآورترین بخشهای فیات کرایسلر و بهطور دقیق سودآورترین بخش این شرکت است و مانند نگینی بر تاج فیات کرایسلر میدرخشد و بیدلیل نیست گریت وال(هاوال) بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چین به دنبال خرید آن باشد. هرچند به دلیل ساختار مشترک بخشهای مختلف کرایسلر در آمریکا، تفکیک دقیق ارزش برند جیپ بسیار دشوار است اما یک تحلیلگر در موسسه مورگان استنلی ارزش این برند را ۳۳٫۵ میلیارد دلار برآورد کرده است که بیش از ارزش کل سایر برندهای این مجموعه در آمریکا است.
جیپ در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. آمار روش این شرکت در سال ۲۰۰۸ در سرتاسر جهان ۵۰۰ هزار دستگاه بود که این رقم در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) به ۱٫۴۱ میلیون دستگاه رسیده است و بر اساس برنامهریزیها قرار است در سال ۲۰۱۸ آمار فروش آن به ۲ میلیون دستگاه برسد. جیپ امروزه جهانیتر از گذشته است و یکسوم فروش آن در خارج از خاک آمریکا است و بهطور مشخص در برزیل، هند و چین وضعیت بسیار خوبی دارد. بهعلاوه در سالهای اخیر سیاستهای تولید در بازارهای هدف برای این شرکت اجرا شده و به همین دلیل سطح فروش افزایش یافته است و پیشبینی میشود در سالهای آینده با افزوده شدن محصولات لوکستر به خط تولید، این روند همچنان صعودی باشد.
گریت وال هرچند شرکت چینی است اما در سالهای اخیر برنامههای گستردهای برای توسعه فعالیتهای خود در بازارهای جهانی داشته است و هماکنون نیز دو مرکز تحقیق و توسعه در خاک آمریکا دارد چراکه میخواهد با طراحی خودرویی مطابق میل خریداران آمریکایی، وارد این بازار شود و بر اساس برنامهریزیها، برند هاوال از این مجموعه کاندید اول ورود به بازار آمریکا است. هاوال دانش و تجربه بسیار زیادی در زمینه تولید خودروهای شاسیبلند و کراساوور دارد و با افزودن برند جیپ به این مجموعه، به بزرگترین تولیدکننده خودروهای شاسیبلند و کراساوور تبدیل خواهد شد.
پرشیا با همان چهره تغییر یافته پژو پارس قدمی در شرکت ایران خودرو بود که بتواند خودش را با این محصول بین خودروسازان دیگر کشورمان مطرح کند. پژو پرشیا ظاهری زیبا و دلچسب داشت که مشتریان را به خود جذب کرد.
ماشین پژو پارس در روزهای نخست تولید به نام X9 عرضه کرد که بعدها با نام پژو پرشیا به بازار رفت اما به دلیل مشکلات مالکیت معنوی به پژو پارس تغییر نام داد.
ماشین پژو پارس به خاطر اینکه بر روی پلتفرم اتومبیل پژو 504 عرضه شده تفاوت چندانی ندارد و فقط در قیمت پژو پارس که با 4 میلیون تومان می باشد تفاوت دیگری نمی توان احساس کرد اما به هر حال راحتی صندلی ها، عملکرد بهتر جعبه دنده و کلاچ، فرمان پذیری بهتر تنها تغییراتی است که می توان به آنها اشاره کرد.
در بررسی پژو پارس می توان گفت برگ برنده این خودرو برای کارخانه، بخش فنی آن است که با کم و زیاد کردن قیمت آن می توان به محصول نهایی مقرون به صرفه ای رسید.
مشخصات فنی پژو پارس وزنی معادل ۱۱۰۰ (KG) داشته و حداکثر وزن مجاز آن ۱۵۵۰ (KG) است. وزن بر روی محور اکسل جلو ۷۰۰ و در اکسل عقب ۴۴۰ کیلوگرم است. طول این خودرو ۴٫۵ و عرض آن ۱٫۷ متر است و ارتفاعی معادل۱٫۴ متر دارد.