در بررسی ماشین پرشیا همین قدر بسنده کنیم که با رنگ سفیدی که این ماشین دارد هنوز توانسته طرفدارانش را راضی نگه دارد .
اتومبیل پژو پارس که به عنوان یک خودروی لوکس در بازار ایران شناخته می شود در سال1379 با موتور زانتیا بر روی پلتفرم ماشین پژو 405 تولید و عرضه شد.
ماشین پرشیا با استفاده از قطعات خوب در ساخت و مونتاژ با قیمت خوب در عرصه رقابت به اقتصادی ترین و پرفروش ترین اتومبیل در ایران تبدیل شود.
اتومبیل پژو پارس یکی از موفق ترین برنامه های ایران خودرو بود که با موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار تجهیز شده است که با وجود مصرف سوخت پایین و ایجاد آلودگی کمتر و در هنگام سبقت در سرعت های بالا سرعت قابل توجهی را برای اتومبیل پژو پرشیا میسر کرده است.
در بررسی مشخصات خودرو پرشیا می توان گفت در سال ۸۳ اتومبیلی با نام پارس ELX روانه بازار شد،خودرویی با ۱۱۰ اسب بخار و رینگهای آلومینومی ۱۵ اینچی. موتوری بهتر شده با ۱۶ اسب بخار که یکی از شیک ترین تولیدات ایران خودرو در آن سال محسوب میشد.
در ابتدای تولید پژو پارس با موتوری به نام XU7JP/L3 و حجم دقیق ۱۷۸۱ سیسی در سال ۷۸ راهی بازار شد تا نخستین ماشینی باشد که با موتور انژکتوری و ظاهری دلربا و دلچسب در میان ماشین های هم رده خود جا باز کرد. این موتور مسئولیت انتقال نیرو این موتور ۹۸ اسب بخاری با یک گیربکس ۵ سرعته دستی را به عهده داشت.
خودرو پژو پرشیا ELX دنده ای در ابتدای سال های تولیدش با ۳ امکانات مثل صندلی راننده و سرنشین جلو و یک پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار پرتوان مورد توجه قرار گرفت.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد رانندگانی که مشغول فعالیت در شرکتهای اسنپ و تپسی هستند؛ در صورت دارا بودن تنها یک خودرو، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
به گزارش اخبار خودرو؛ سید کامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه بر اساس بندهای قانونی مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل، تمامی شرکتها و صاحبان مشاغل، فارغ از نحوه ارائه خدمت و عرضه کالای خود اعم از دنیای واقعی یا فضای مجازی در صورت کسب درآمد و سود،
وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که متناسب با پیشرفت و استفاده روزافزون از تکنولوژی، بسیاری از کسبوکارهای مختلف در حوزه فضای مجازی شکل گرفته است؛ خاطرنشان کرد: گرایش هرچه بیشتر مردم در استفاده از فناوریهای نوین، باعث خواهد شد تا در آینده نزدیک ماهیت کسبوکارهای موجود دچار تغییر و تحول بیشتری شود. از اینرو سازمان امور مالیاتی کشور در جهت شناسایی این نوع مشاغل و وصول مالیات عادلانه از آن، تدابیر لازم را اندیشیده و در این زمینه برنامهریزیهای دقیقی صورت گرفته است.
تقوی نژاد در خصوص بحثها و حواشی چند روز اخیر درباره نحوه پرداخت مالیات توسط رانندگان مشغول در شرکتهای اسنپ و تپسی، اعلام کرد:برخلاف مسائلی که در رسانهها منتشر شده است، میزان مالیات صاحبان یک تاکسی و صاحبان یک وسیله نقلیه مانند پراید، پژو و… که با آن به حمل و نقل مسافر میپردازند؛ برای سال ۱۳۹۵، صفر ریال تعیین شده که این دستورالعمل صادر و ابلاغ گردیده است. بنابراین در صورتی که رانندگان، تنها مالک یک دستگاه تاکسی بوده و یا در یک آژانس کرایه یا از طریق شرکتهایی مانند اسنپ و تپسی در حال فعالیت در حوزه حمل و نقل و ارائه خدمات باشند، هیچ مالیاتی پرداخت نخواهند کرد.
وی در ادامه اعلام کرد اگر رانندهای مالک بیش از یک خودرو یا وسیله نقلیه باشد، تنها یک تاکسی از پرداخت مالیات معاف است و در ازای مابقی خودروها یا تاکسیها، موظف به پرداخت مالیات خواهد بود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین درباره نحوه پرداخت شرکتهای اسنپ و تپسی، اذعان داشت: این دو شرکت نیز مانند سایر اشخاص حقوقی صاحب درآمد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که مالیات بر ارزش افزوده این شرکتها، متناسب با قانون و مقررات مربوط به این نوع کسبوکارها دریافت خواهد شد.
هایما اس ۵ (Haima S5) یک کراس اوور جمع و جور چینی است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. طراحی این خودرو بر خلاف هایما اس ۷ که از سبک اروپایی پیروی میکند، نشاندهندهی سبک شرقی آن است.
به گزارش اخبار خودرو، شرکت ایران خودرو در این روزها توجه بسیار زیادی به بازار کراس اوورها دارد و سعی دارد به شکلی آرام و بابرنامه بر این بخش از بازار کشورمان سلطه پیدا کرده و رقبا را از میدان خارج کند. پیش از این، خودروهای مونتاژی و وارداتی از جمله هایما اس ۷ و رنو کپچر به سبد محصولات کراس اوور ایران خودرو وارد شده بود و به زودی پژو ۲۰۰۸ هم توسط این خودروساز داخلی عرضه خواهد شد. حال به نظر میرسد که در آیندهی نزدیک، یک کراس اوور کوچک و مدرن به نام هایما اس ۵ نیز توسط ایران خودرو وارد بازار کشورمان میشود.
هایما اس ۵ (Haima S5) یک کراس اوور جمع و جور چینی است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. طراحی این خودرو بر خلاف هایما اس ۷ که از سبک اروپایی پیروی میکند، نشاندهندهی سبک شرقی آن است. چراغهای جذاب و صیقلی نمای جلویی آن توجه بیننده را به خود جلب میکند. به نظر میرسد که در طراحی این چراغها از مرغ دریایی در حال پرواز الهام گرفته شده است. جلوپنجره بزرگ خودرو نیز شبیه به دهان یک کوسه طراحی شده و مجموع این اجزا، نمای ظاهری جذاب و جسورانهای را برای هایما اس ۵ ارائه داده است.
طراحی داخلی این کراس اوور چینی، بسیار مدرن و عامهپسند است. طراحی اسپورت داشبورد، ظاهر چشمنوازی را به کابین خودرو بخشیده و با این که متریال مورد استفاده در داخل کابین از جنس پلاستیک ارزان است اما به شکل نرمی قالبگیری شده است. پوشش چرمی با دورنگ مشکی و نارنجی بر روی صندلیها کشیده شده و جزئیات آلومینیومی نیز در گوشه و کنار کابین دیده میشود. یک صفحه نمایش لمسی متوسط ۷ اینچی و فرمانی با طرح قدیمی، از دیگر مواردی هستند که در کابین هایما اس ۵ به چشم میخورند. این خودرو فضای کافی برای ۵ سرنشین بزرگسال را ارائه میدهد اما صندوق عقب آن خیلی جادار نیست و تنها ۳۲۰ لیتر ظرفیت دارد.
هایما اس ۵ با دو پیشرانه مختلف ۴ سیلندر بنزینی با حجم ۱٫۶ لیتر تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتری توربو در بازار چین به فروش میرسد. این دو پیشرانه به ترتیب از قدرت ۱۲۲ اسب بخار و ۱۶۳ اسب بخار بهره میبرند. استفاده از زنجیر فولادی غیرقابل تعویض به جای تسمه تایم پلاستیکی که در اکثر خودروها دیده میشود از نکات قابل توجه در بخش فنی خودرو است؛ تسمه تایمی که در بیشتر خودروهای امروزی به کار میرود پس از هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود اما به کارگیری زنجیر فولادی باعث افزایش دوام موتور میشود.
گفته میشود که هایما S5 از استحکام و ایمنی بالایی برخوردار است و موفق به دریافت ۵ ستاره از موسسه ایمنی C-NCAP چین شده اما هنوز نتایج تست ایمنی معتبرتری مانند Euro NCAP منتشر نشده است. بدنه این خودرو از ۹ درصد فولاد فوق مستحکم، ۶۰ درصد فولاد مستحکم و ۳۱ درصد فولاد استاندارد ساخته شده و میلههای فولادی ضخیم در تمامی درها به کار رفته است. ۶ کیسه هوا، ترمز ضدقفل ABS، ترمز حالت اضطراری BAS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل لغزش TCS، سیستم کمکی شروع حرکت از سراشیبی HLA، کمربند ایمنی سه نقطهای و پیش کشنده و سیستم ایزوفیکس از جمله تجهیزات ایمنی هستند که در هایما اس ۵ قرار گرفتهاند. به این ترتیب به نظر میرسد که در مجموع، این کراس اوور کوچک چینی، وضعیت خوبی از لحاظ ایمنی دارد.
در کل، با وجود تمام معایب و کمی و کاستیها مانند قرار نگرفتن دو دیفرانسیل برای خودرو، هایما S5 یک کراس اوور زیبا، ایمن و با امکانات مناسب است که با ورود به بازار ایران میتواند مشتریان زیادی را به خود جلب کند. زمان عرضهی این خودرو طی چند ماه آینده در بازار کشورمان خواهد بود ولی قیمت نهایی آن اعلام نشده است. قیمت این کراس اوور جمع و جور در چین بین ۸۹ هزار تا ۱۱۳ هزار یوآن برای نسخهی ۱٫۶ لیتری است؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که شاهد فروش هایما اس ۵ با قیمتی حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان در ایران باشیم و درنمایش خودروی هایما S5 در نمایندگی های ایران خودرو شما آن را خواهید دید.