پورشه اخیرا طی رویدادی در سنگاپور، از ماکان توربو با بستهی عملکردی ویژه و ظاهر موتوراسپرت منحصربهفرد، رونمایی کرد.
به گزارش اخبارخودرو؛ ترکیب رنگهای سیاه، قرمز، نقرهای و سفید در بدنهی ماکان توربو، یادآور طرح رنگی است که پورشه در خودروهای مسابقهای ۹۱۹ هیبرید و ۹۱۱RSR استفاده میکند. سبک جدید رنگآمیزی بدنهی ماکان افزایش جذابیت زیادی برای خودرو به همراه داشته است با این حال پورشه میتوانست با رنگآمیزی معروف خلیج یا رنگ نارنجی یگامایستر (Jägermeister)، جذابیت بصری این نسخه از ماکان را بیش از پیش افزایش دهد.
پورشه ماکان توربو با بسته عملکرد اسپرت را میتوان جذابترین مدل این کراساوور دانست. پیشرانهی BiTurbo و ۳.۶ لیتری V6 این خودرو، ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بدین ترتیب نسخهی توربوی اسپرت ماکان نسبت به مدل معمولی ۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۹ نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید میکند.
با توجه به توان بیشتر و بهبودهای صورتگرفته، پورشه ماکان توربو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت که خبر از بهبود ۰.۲ ثانیهای نسبت به نسخهی استاندارد میدهد. همچنین طبق ادعای پورشه، این خودرو به بیشینهی سرعت ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت میرسد که نسبت به مدل معمولی، ۸ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.
علاوه بر افزایش توان خروجی بهواسطهی بستهی توربو جدید، نسخهی جدید ماکان در بخشهای دیگر نیز بهبودهای متعددی تجربه کرده است. ترمزهای جلو از دیسک ۳۹۰ میلیمتری بهره میبرد که ۳۰ میلیمتر نسبت به مدل استاندارد افزایش یافته و از کالیپرهای شش پیستونی قرمزرنگ نیز استفاده شده است. سیستم تعلیق هوایی بهبودیافته منجر به کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع شده است. بستهی کرونو اسپرت و سیستم اگزوز جدید نیز در افزایش تواناییهای پورشه ماکان توربو اسپرت نقش دارند.
در ایالات متحده، پورشه ماکان توربو اسپرت با قیمت ۸۸,۷۵۰ دلار، حدود ۱۰ هزار دلار بیشتر از مدل ماکان توربوی استاندارد، به فروش خواهد رسید.
پورشه همچنین اخیرا برای مشتریانی که خواستار ظاهر تهاجمیتر اما بدون ارتقاء عملکرد هستند، کیت تغییرات ظاهری توربو اسپرت را برای ماکان توربو معرفی کرده است. این بسته، چرخهای ۲۱ اینچی مشکی براق به همراه چراغهای LED انطباقی به خودرو میافزاید. در داخل نیز پوشش چرمی آلکانترا، تریم کربنی و محافظ درب نورانی به خودرو افزوده شده است.
تولید سری توربو از موتور ملی (EF7) به سال ها قبل بر می گردد، نخستین نمونه های این موتور با همکاری یک شرکت آلمانی در سال ۸۷ در ایران ارائه شد، اما پس از عرضه نخستین مدل های سمند موتور ملی در سال ۸۹ و با شدت یافتن تحریم ها در سال های بعد، تولید انبوه این موتور به تعویق افتاد.
اتومبیل سمند سورن توربو مدل تغییر چهره داده شده سمند معمولی X7 و سمند LX است. این اتومبیل نخستین بار بعد از سمند معمولی توسط ایران خودرو عرضه شد.
در بررسی مشخصات ماشین سمند از لحاظ ظاهری و در طراحی بیرونی بدنه و آپشن ها متفاوت است. در تفاوت داخلی که در اتومبیل سمند جود دارد در تصادفات از درون جمع شده و از آسیب دیدن راننده جلوگیری می کند و از طرفی دیگر صدای موتور کمتر به داخل اتاق ماشین می رسد و تنظیم گودی کمر صندلیهای جلو، داشتن ایربگ در مدل ELX، تنظیم نور چراغ های جلو از داخل، سیستم تهویه مطبوع خودکار و….. داشتن امکانات رفاهی و ایمنی دیگر باعث شده از سمند معمولی متمایز باشد.
در مشخصات فنی پژو سمند می توان به موتور جدید پرقدرت با فناوری روز دنیا به همراه شتاب و چالاکی بالاتر و آلایندگی و مصرف سوخت کمتر و مورد پسند بودن جوانان اشاره کرد.
این موتور توربو شارژ دارای مزیت هایی مثل افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور، افزایش عملکرد و بھره وری سوخت، سوخت کاملتر و مصرف سوخت پایین تر نسبت به موتور معمولی است.
سورن ای ال ایکس توربو در مدت ۱۰ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد. بر اساس ادعای مسئولان ایران خودرو، سورن توربو شارژ با موتور ۱۷۰۰ سیسی هم قدرت خودرویی با موتور ۲۴۰۰ سیسی بوده ولی میزان آلایندگیاش برابر با آلایندگی اتومبیلی با موتور ۱۶۰۰ سیسی است.
در مشخصات فنی سمند سورن یک مقایسه ساده بین موتور توربوشارژ سورن با موتور معمولی نشان می دھد با وجود ۳۰ درصد افزایش قدرت و ۴۰ درصد افزایش گشتاور، میزان مصرف ترکیبی آن حدود ۴/۳ درصد کاھش پیدا کرده است.
خودرو سمند ماشینی که به معنی اسب سفید و در جایگاه خودروی ملی ایستاده است و نخستین اتومبیلی که نام خودروی ملی را با خود یدک می کشد.
در سال 1381 جایگزین پیکان تاریخ گذشته شد و با طراحی و تولید انبوه به دیگر کشورها صادر شد.
طراحی موتور، بدنه و شاسی خودرو سمند توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام می گیرد. خودرو سمند در مدل های مختلف تولید در کشورمان می شود.
خودروسازی ایران خودرو برای راضی نگه داشتن متقاضیانش دست به حذف عرضه سمند معمولی زد و تصمیم گرفت اتومبیلی مقرون به صرفه و مناسب در اختیار همگان قرار دهد و برای همین منظور ماشین سمند را با نام سمند بهینه (SE) را تولید و به روز کرد تا از این طریق مشتریان خود را در میدان رقابت خودروها نگه دارد.
ماشین سمند اس ای با استفاده از امتیازاتی همچون ایمنی بالا به دلیل بهره مندیاز بدنه محکم، ابعاد درخور برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق سرنشینان و صندوق عقب به یکی از پرطرفدارترین ماشین های روز کشور تبدیل شده است. از طرف دیگر ماشین سمند اس ای توانست برای حفظ محیط زیست به امکانات استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شود.
یکی از امتیازاتی که به اتومبیل سمند SE دارد کارت طلایی خدمات پس از فروش است که علاوه بر ارائه بیمه بدنه بعضی خدمات دیگر را به صورت رایگان عرضه می کند.
بعضی از امکانات سمند مدل ۹۶ سیستم ضدسرقت، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)، سیستم ترمز ABS به همراه EBD، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کیسه هوا می باشند.
اتومبیل سمند قرار بود در مدل های مختلف مثل وانت سمند، سمند شاسی بلند عرضه شود اما در نهایت منجر به به تولید سمند LX شد.
خودرو سمند ال ایکس EF7 دنده ای ؛ این ماشین ابتدا در مدل سمند معمولی که همان سمند اس ای است تولید و روانه بازار خودرو شد و بعدها مدل های مختلفی از این ماشین قرار بود تولید و عرضه شود مثل وانت سمند، سمند شاسی بلند اما در نهایت ایران خودرو با به وجود آوردن یک سری تغییر و تحول در چهره اتومبیل سمند در مابین سال های ۸۳ و ۸۴ خودرویی به نام سمند LXرا به بازار معرفی نمود.
در موتور EF7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰ دور و با سوخت گاز ،۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند .
خودرو سمند LX-EF7 دنده ای با پیشرانهی EF7 یا همان موتور ملی تیپ دیگری از سمند LX است. این مدل به پیشرانه ۱۶۴۵ سیسی که با کد EF7 شناخته میشود مجهز شده است.این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد EURO IIII در اروپا شده است.
خودرو سمند LX-EF7 دنده ایفروش خودرو سمند LX-EF7 دنده ای
مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸ لیتر در هر۱۰۰ کیلو متر و ۷٫۸ کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰ کیلو متر می باشد . در مدت زمان ۱۲ ثانیه به کمک جعبه دندهی پنج سرعتهی دستی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت میرسد.
امکانات رفاهی این اتومبیل می توان به کیسه های هوا راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS به همراه EBD ، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، آینه های جانبی برقی، تنظیم برقی شیشه بالابر درها نام برد.
روسازی هیوندای یک گام به جلو برداشت و اخیراً در سئول پایتخت کره جنوبی، از نسخه “نزدیک به تولید” کاسنپت هیدروژنی خود رونمایی کرده است که در ادامه مروری کوتاه بر روی آن خواهیم داشت.
به گزارش اخبارخودرو، به طور دقیقتر اگر بخواهیم صحبت کنیم، میتوان گفت که در ماه مارس سال جاری، کمپانی خودروسازی هیوندای در جریان نمایشگاه بین المللی ژنو ۲۰۱۷ از یک خودروی کانسپت شاسی بلند رونمایی کرد که از یک سیستم محرک هیدروژنی در زیر کاپوت خود سود میبرد، حال در این چندماه که از معرفی اولیه میگذرد، کمپانی خودروسازی هیوندای تلاش خود را انجام داده و یک نسخه نزدیک به تولید از این خودروی شاسی بلند هیدروژنی تحت عنوان “Next Generation FCEV” یا به عبارتی دقیقتر، “نسل بعد ماشینهای هیدروژنی” ارائه کرده است که در صورت رسیدن به مرحله نهایی و سپس تولید، به عنوان یک جایگزین برای هیوندای توسان هیدروژنی کار خود را در بازارهای جهانی آغاز خواهد کرد که برای آن یک محدوده حرکت ۵۸۰ کیلومتر تنها با یک مخزن سوخت هیدروژن پیش بینی شده است و با معرفی هیوندای توسان جدید در نسخه هیدروژنی این خودرو می توان به بازار رقابت با خودروسازان عرضه کرد.
در ادامه گفتنی است که این خودروی شاسی بلند هیدروژنی نسل جدید زبان هیوندای را برای طراحی دریافت کرده است که اخیرا شاهد بکارگیری چنین طرحی بر روی کراس اوور هیوندای “کونا” بودهایم و یا حتی نسل جدید هیوندای سانتافه که اخیرا تصاویر جاسوسی آن منتشر شده است و در خودروبانک پیرامون آن صحبت کردیم، نشان از زبان طراحی جدید هیوندای دارد که حالا بر روی شاسی بلند هیدروژنی هیوندای هم شاهد آن هستیم که مشخصه اصلی آن میتواند طراحی چراغهای اصلی روشنایی در اطراف سپر اتومبیل باشد.
همانطور که انتظار میرود، هیوندای تنها یک نسخه تکامل یافته از خودروی شاسی بلند هیدروژنی خود را ارائه کرده است و هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی این خودرو ارائه نکرده است، اما به صورت شایعه وار گفته میشود که این خودرو علاوه بر سیستم محرک هیدروژنی، از یک موتور الکتریکی هم استفاده خواهد کرد که دارای قدرت ۱۲۰ کیلووات در کنار گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر خواهد بود که بر روی چرخهای محرک جلو نصب میشود.