برند AMG، همیشه چهرهی دیگر مدلهای مرسدس را به ما معرفی میکند. با خیز بلند خودروسازان به سمت خودروهای برقی، این شرکت هم مجبور به تغییر مسیر خواهد شد.
به گزارش اخبارخودرو؛ با ظهور هر چه بیشتر خودروهای برقی، به نظر میرسد تیونر رسمی مرسدس هم باید مسیر جدیدی انتخاب کند. به عقیده رئیس بخش توسعه خودرو در AMG، دارموند جِیکوی، این شرکت تیونینگ باید به سراغ خودروهای برقی برود و تغییر مسیر برند AMG توسط خودروهای برقی به سرعت انجام می گیرد.
وی با اشاره به SLS برقی که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، به ظرفیت موجود در مرسدس و AMG برای ساخت خودروهای برقی اشاره میکند: SLS برقی در آن برههی زمانی، کار بسیار تأثیرگذاری بود. ما علاوه بر کمک به پیشرفت این فناوری، بر دانش خود در مدلهای هیبرید نیز افزودیم.
جِیکوی معتقد است که وجود AMG در روند ساخت و توسعه مدلهای اصلی مرسدس بنز، از نقاط قوت این شرکت تیونینگ محسوب میشود؛ چرا که در این صورت تبدیل تمام خودروهای مرسدس بنز به نسخهی حرفهای و تیونینگ شده AMG، امکانپذیر میشود. همچنین جِیکوی اشاره کرد که این روند با خودروهای برقی مرسدس که در آینده عرضه میشوند نیز ادامه مییابد. AMG باید مسیر جدیدی پیدا کند؛ چرا که غرش پیشرانههای ۸ سیلندر این برند، در آیندهی خودروسازی دنیا، جایگاهی نخواهد داشت.
علاوه بر همکاری AMG در ساخت ابرخودرو پروژهی یک، این شرکت در توسعه خودروهای برقی و هیبرید که در آینده معرفی میشوند نیز نقش خواهد داشت.
اخیراً مرسدس بنز اعلام کرد که در سری مسابقات DTM شرکت نمیکند و تمرکز خود را بر مسابقات فرمول E خواهد گذاشت؛ با تکیه بر همین خبر، میتوان توجه مهم مرسدس بنز به خودروهای برقی را مشاهده کرد.
این خودرو در اواخر سال 1998 میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل 205 وارد بازار شد.
ایرانیها پژو 206 را برای اولینبار از نزدیک در اوایل سال 1380 در خیابان ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه ای معروف شد در زمان خودش به روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل خرید بود.
پژو 206 به دلیل برخورداری از طرحی مدرن و جلوتر از زمانش بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهری این خودرو نبود که فاکتور برتریاش نسبت به رقبا بود
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای: درباره این خودرو باید گفت که این خودرو در واقع یک تیپ پنج است که موتور و گیربکس آنرا با یک تیپ ۲ تعویض کردهاند. در طراحی و تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای از آخرین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده و فهرست تجهیزات استاندارد آن در تیپ های مختلف، توجه هر مشتری را به خود جلب می کند.
بیش از ۵ میلیون دستگاه پژو ۲۰۶ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده است و شرکت ایران خودرو یکی از مهم ترین پایگاه های تولید این خودرو در جهان به شمار می رود. پژو ۲۰۶ به خاطر چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، سازگاری با محیط زیست و مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و مطابقت با استانداردهای روز جهان محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها به دست آورده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای بیشتر تجهیزاتی که در تیپ ۵ نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه ۷۵ اسبی TU3 بود که ۱.۴ لیتر حجم دارد. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنالترین خودروهای بازار بود چرا که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای گرمکندار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، سیستم صوتی کلاریون و … از جمله آپشن های این تیپ بودند که البته با قیمتی مناسب عرضه میشدند.
پژو ۲۰۶ با دو نوع موتور ۱۳۶۰ و ۱۵۸۷ سی سی در چهار سطح تجهیزات با تیپ های ۲، ۳، ۵ و ۶ به بازار عرضه می شود. تیپ ۶ این خودرو مجهز به گیربکس بسیار پیشرفته از نوع «تیپ ترونیک» است که امکان تعویض دستی و خودکار دنده ها را توأماً فراهم می نماید. ترمزهای ضدقفل (ABS) و کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو نیز در پژو ۲۰۶ قابل سفارش است.
ماشین پژو 206 جدید را باید یکی از مدلهای بسیار موفق پژو دانست که به بسیاری از بازارها و کشورها راه پیدا کرد و در اکثر آنها بسیار خوش درخشید. طراحی و آغاز تولید 206 به اواخر سالهای 1998 و اوایل 2000 باز میگردد. زمانی که اکثر خودروسازان درگیر تولید خودروهایی با طراحی ظاهری کسلکننده و محافظهکارانه بودند، پژو با معرفی مدل 206 با چهرهای خشن و جذاب و طراحی پیشرو از زمان خود، توانست موفقیت چشمگیری به دست آورد و طیف گستردهای از جوانان را مجذوب خود کند. ورود این خودرو در اواخر دههی 70 و سپس شروع مونتاژ آن در شرکت ایرانخودرو را باید یکی از اتفاقات خوشایند صنعت خودروسازی کشورمان دانست. پس از قطع جهانی تولید 206 در سال 2010 در بسیاری از کشورهای اروپایی و تولید مدل 206+ به جای آن، کماکان مونتاژ این مدل در کشورمان ادامه یافت.
خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای : بعد از ۱ سال تولید تیپ ۳ با همان موتور کم قدرت ۱۴۰۰ سی سی , این نیاز احساس شد که برای ماشین خوش دستی مانند پژو ۲۰۶ , یک موتور قوی تر که نیازهای اسپرت آن را برآورده کند لازم است . بنابراین علاوه بر داشتن تجهیزات استاندارد تیپ ۳ , این تغییرات در ارائه تیپ ۵صورت گرفت.
خودرو پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۵ دنده ای در بخش قوای فنی دارای یک پیشرانهی ۴ سیلندر خطی به حجم ۱۵۸۷ سیسی است که در دور موتور ۵۸۰۰ دور در دقیقه توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و در دور موتور ۴۰۰۰ توانایی تولید حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتری را دارد.
طبق ادعای سازنده، خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای قابلیت دسترسی به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را دارد؛ همچنین برای به حرکت درآوردن جثه ۱۱۳۸ کیلوگرمی این خودرو از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۲.۶ ثانیه زمان نیاز است.
مصرف سوخت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای در شهر ۸.۸ لیتر و در جاده ۵.۴ لیتر اعلام شده است که در نتیجهی این اعداد، به سیکل ترکیبی (میانگین مصرف سوخت) صدی ۶.۶ لیتر دست پیدا میکند.جهت مقایسه قدرت این موتور باید در نظر گرفت که قدرت موتور پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۹۰ اسب بخار می باشد. (زانتیای ۱۸۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۱۰ اسب و زانتیای ۲۰۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۳۵ اسب بخار می باشد).
بیش از ۵ میلیون دستگاه پژو ۲۰۶ هاچ بک در سراسر دنیا تولید و عرضه شده است و شرکت ایران خودرو یکی از مهم ترین پایگاه های تولید این خودرو در جهان به شمار می رود. پژو ۲۰۶ به خاطر چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، سازگاری با محیط زیست و مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و مطابقت با استانداردهای روز جهان محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها به دست آورده است.
در طراحی و تولید این خودرو از آخرین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده و فهرست تجهیزات استاندارد آن در تیپ های مختلف، توجه هر مشتری را به خود جلب می کند.
پژو ۲۰۶ با دو نوع موتور ۱۳۶۰ و ۱۵۸۷ سی سی در چهار سطح تجهیزات با تیپ های ۲، ۳، ۵ و ۶ به بازار عرضه می شود. ماشین پژو 206 تیپ ۶ این خودرو مجهز به گیربکس بسیار پیشرفته از نوع «تیپ ترونیک» است که امکان تعویض دستی و خودکار دنده ها را توأماً فراهم می نماید. ترمزهای ضدقفل (ABS) و کیسه های هوای راننده و سرنشین جلو نیز در پژو ۲۰۶ قابل سفارش است.
تیپ۱ با موتور ۱.۴ لیتری و حداقل امکانات. فرمان دوشاخه وجه تمایز آن از تیپ دو است. تیپ ۲ با همان موتور ولی با سیستم مولتیپلکس ، تیپ ۳ باز هم با همان موتور ولی امکانات رفاهی بیشتر، تیپ ۴ که امکانات رفاهیاش را از تیپ ۲ و موتور خود را از تیپ ۵ به ارث برده و همچنین از یک گیربکس اتوماتیک بهره میبرد. در آخر هم تیپ پنج و شش که تیپ پنج با موتور ۱.۶ لیتری ۱۱۰اسبی و گیربکس دستی یکی از جذابترین هاچبکهای بازار داخل به شمار میرود، تیپ شش هم با موتوری مشابه ولی با گیربکس اتوماتیک برای کسانی که از گرفتن کلاچ در ترافیک شهری خسته شدهاند مناسب است.
تیپ چهار درحقیقت تیپ ششی است که در بخش امکانات خساست به خرج داده است. موتور آن همان موتور tu5 با قدرت ۱۱۰ اسب و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه است که با گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک AL4 کوپل شده و میتواند طبق اعلام کارخانه، شتاب ۱۱.۴ ثانیهای را ثبت کند. (اگر بتواند!) تیپ ۴ امکانات رفاهی کمی دارد و کولر آن به صورت دستی تنظیم میشود؛ ولی ترمزهای آن برخلاف تیپ دو دیسکی است.