معمولا در بین خودروهایی در کلاس مشابه و بهخصوص در محدودههای قیمتی یکسان، مجموعهای از امکانات و مشخصههایی مشابه وجود دارد که نقطهی تمایز بین خودروهای سایر کلاسهاست.
«جکS5 » یکی از این خودروهاست که شرکت «کرمان موتور» در سال 93 و در جریان نمایشگاه خودروی تبریز آن را رونمایی کرد.
«جک» یا «J.A.C» بهعنوان یکی از تولیدکنندگان شناختهشدهی چین، اندکی پیشتر از آغاز سدهی بیستویکم تاسیس شد. هرچند فعالیتهای خودروسازی این مجموعه در گذشتهای دورتر با نامی دیگر پیگیری میشد.
جک بهعنوان نخستین تولیدات خود، به ساخت خودروهای سایز بزرگ و چندمنظورهکلاس «MPV» مشغول بود، هرچند که در این میان به تولید اتومبیلهای سنگین مانند کامیون و کامیونت نیز میپرداخت.
جک در مدت زمانی کمتر از ۱۰ سال پیش با یک برنامهی گسترده به جرگهی ساخت خودروهای سواری شهری نیز وارد شد. هفت مدل خودروی شهری با کد «J» و سه خودرو شاسیبلند با کد «S» از تولیدات شرکت جک در مدت ذکر شده است.
خودرو جک S5 دنده ای سال ۲۰۱۶ که در رده خودروهای زیر صد میلیون تومان قرار میگیرد، توانسته با برخورداری از یک پیشرانهی توربو به آرایش چهار سیلندر خطی و حجم دقیق ۱۹۹۷ سیسی فروش خوبی را در بازار تجربه کند.
شتابگیری در اتومبیل جک S5 دنده ای سال ۲۰۱۶ در حدود ۱۰ الی ۱۰.۵ ثانیه با بنزین سوپر و شرایط مطلوب برای این ماشین قابل تصور است.
برخلاف اکثر ماشین های این بازه قیمتی که از لحاظ قدرت در سطح ضعیف یا متوسطی قرار میگیرند، S5 احساس رضایتبخشی از وضعیت توان خود به مالک اعطا میکند. دلیل این رضایت در ۱۷۴ اسببخار و ۲۴۵ نیوتنمتری که به ترتیب در دورهای ۵۲۰۰ و ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تولید میشود نهفته است. در این میان جعبه دندهی شش سرعتهی دستی S5 با عملکردی بسیار روان و لذتبخش قدرت تولیدشده را به محور جلوی اتومبیل انتقال میدهد.
خودرو جک S5 دنده ای سال ۲۰۱۶ از لحاظ امکانات و قابلیتها در ردهی مناسبی قرار میگیرد؛ سیستم ترمز ضدقفل و توزیع الکترونیکی ترمز، کنترل سرعت در سرازیری و شروع حرکت در سربالاییها هم خیال شما را از بحث کنترل ماشین تا حد معقولی راحت میکند. دو ایربگ، سیستم تهویهی مطبوع یگانه، روکش صندلیهای چرمی، سیستم مالتی مدیا با قابلیت اتصال با بلوتوث و وجود درگاه حافظههای جانبی درکنار شش بلندگو با قابلیت کنترل از روی فرمان ازجمله دسترسیها و امکانات داخل اتومبیل است.
همهی اینها باعث S5 پکیجی ۱۵۴۵کیلوگرمی میکند که باوجود سیستم تولید و انتقال قدرت ذکر شده مصرف این شاسیبلند چابک را به ۷.۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مسافت میرساند.
با توجه به مشخصات فنی، میتوان جک S5 را انقلابی در میان چهارسیلندرهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار دانست که با قیمت گذاری رقابتی و همچنین عرضه در بهترین بازه زمانی ممکن، توانست رکورد خوبی را در فروش به نام خود ثبت کند.
خودرو جک S5 دنده ای سال ۲۰۱۶ شاسی بلند از هر نما شباهت های زیادی به همنوعان کره ای و اروپایی خود نظیر هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و در برخی زوایا آئودی Q5 دارد، اما با ریزبینی و دقت می توان وجوه تمایز و اشتراک آن ها را بهخوبی از هم تشخیص داد.
فاصله بین دو محور نیز در هرسه این ماشین ها ۲.۶ متر بوده که همین موضوع مسبب ایجاد فضایی کافی برای کابین است.
طراحی قسمت جلوی S5 شباهت بسیاری با هیوندای IX35 دارد، در واقع باید گفت در طراحی آن از IX35 الهام گرفته شده است. در حالی که قسمت پشت آن بسیار شبیه به کراس اوورهای آئودی است.
یکی دیگر از Hن تغییرات، تغییر رنگ رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی است که ابهت این شاسی بلند شهری را بیشتر کرده است.
S5 برای نخستین بار در میان محصولات چینی وارد شد به کشورمان با سامانه کنترل الکترونیکی پایداری ESC عرضه شد. همچنین سیستم ترمز ABS ، EBD و EBA به صورت استاندارد روی چهار چرخ که مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند انجام وظیفه میکنند.
برای بالا رفتن و پایین آمدن از شیب های تند سیستم های HAS (کمک شروع حرکت در سربالایی) و HDC ( کنترل حرکت در سراشیبی) به کمک راننده آمده تا با خیالی آسوده در هر مسیر شروع به حرکت کند.
کنترل لحظهای فشار باد تایر ها نیز بر عهده سامانه TPMS بوده و در صورت بروز مشکل، بهصورت الکترونیکی و با روشن شدن چراغی در نمایشگر موجود در آمپرها راننده مطلع شده تا اقدام به رفع مشکل کند.
نمایشگر و آمپر های پشت فرمان که از نوع سوپر ویژن است از قابلیت تنظیم نور برای عدم خستگی چشم راننده در شب نیز بهره می برد.
خروجی برق ۱۲ ولت، سانروف دوحالته، آینه های جانبی برقی با همراه گرمکن، سیستم صوتی با ۶ بلندگو به همراه کلید های تنظیمکننده روی فرمان و روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها بر اساس نور محیط، از آپشن هایی هستند که در جک S5 جلب توجه میکند.